Jak wyregulować przerzutkę w rowerze?
Regulacja przedniej i tylnej przerzutki to niezwykle istotne zadanie, którego nie wolno pomijać w trakcie przygotowania roweru do sezonu. To, jak ustawimy przerzutki, będzie rzutowało w znacznej mierze na pracę napędu pojazdu, determinując jego żywotność. Co ważne, regulacja przerzutki przedniej i tylnej nie jest tak trudna, jak mogłoby się wydawać, a wszystkie regulacje w tym zakresie możemy dokonać całkowicie samodzielnie. Jak to zrobić? Przedstawiamy krótki poradnik, jak wyregulować przerzutkę w rowerze.
Przerzutki w rowerze - co musisz wiedzieć o pracy przerzutek?
Przerzutki rowerowe składają się z kilku elementów, które determinują działanie przerzutki oraz sprawiają, że jazda na rowerze jest przyjemna. Jednym z nich będą manetki. Przednie przerzutki na kole łańcuchowym wrzucane są lewą manetką, podobnie jak w przypadku tylnych przerzutek na kasecie, które wrzucane są przy pomocy prawej manetki.
Jak już zostało wspomniane, wyróżnia się również przerzutki tylne i przednie, zaś cały mechanizm tworzą jeszcze koła łańcuchowe, łańcuch, kaseta oraz stalowe linki i osłony. W skład przerzutki wchodzi też obejma, umożliwiająca przymocowanie przerzutki do ramy
Każda manetka w rowerze jest wyposażona w jedną lub też w dwie dźwignie. Jeśli chcemy zwolnić metalową linkę, znajdującą się w obudowie, wystarczy operować w odpowiedni sposób dźwignią. Linka zwalnia lub też ciągnie przerzutkę, w wyniku czego łańcuch lub zębatki podnoszą się albo opadają. Taki mechanizm działania dotyczy przerzutek mechanicznych. Przerzutki elektroniczne działają bowiem na zupełnie innych zasadach.
Głównym zadaniem przerzutek będzie ułatwienie jazdy, niezależnie od tego, po jakim terenie się poruszamy. Aby jednak mogły one dobrze wykonywać powierzone im zadanie, koniecznie trzeba wyregulować tylną i przednią przerzutkę. Tylko wówczas przerzutki działają prawidłowo, a my zyskujemy komfort jazdy na różnych biegach, dbając jednocześnie o bezawaryjność pojazdu.
Kiedy wyregulować przerzutki w rowerze?
Komfort jazdy na rozregulowanych przerzutkach niewiele ma wspólnego z przyjemnością. Dlatego też przerzutki powinny być regulowane zarówno przed rozpoczęciem sezonu, jak i przed wyruszeniem w dłuższą trasę. Jednak wyregulować przerzutki w rowerze warto również w trakcie sezonu, gdy w trakcie jazdy zauważymy pewne sygnały alarmowe.
Z pewnością o problemach z przerzutkami będzie świadczyć opóźniony ruch przerzutki i opór na manetce. O tym, że regulacja przerzutki tylnej i przedniej jest konieczna, może świadczyć również spadający łańcuch i jego terkotanie. To właśnie spadający łańcuch może oznaczać, że maksymalne ustawienia tylnej przerzutki uległy rozregulowaniu. Maksymalnie wychylenie przerzutki ustawia się przy pomocy śrub regulacyjnych, co warto zrobić, by zapewnić sobie odpowiednią jakość jazdy.
Rozregulowane przerzutki niosą ze sobą nie tylko dyskomfort, ale również i niebezpieczeństwo dla rowerzysty. Poluzowana śruba L może bowiem doprowadzić do tego, że łańcuch wsunie się w szprychy, blokując koło, co może doprowadzić do groźnego w skutkach upadku.
Właściwa regulacja tylnej przerzutki
Aby wyregulować tylną przerzutkę, nie musimy korzystać z pomocy fachowców. Wprost przeciwnie, tylne koło możemy wyregulować samodzielnie. Klasyczne przerzutki obsługiwane są przy pomocy linek. Podłączenie linki od przerzutki do manetki sprawia, że jedno kliknięcie zmienia tryb w przerzutce. Sama przerzutka tylna służy do zmiany przełożeń zębatek przednich. A więc regulacja sprowadza się tutaj do właściwego napięcia linki przerzutki. Zanim jednak wykonamy to zadanie, konieczne będzie sprawdzenie haka przerzutki, który musi być idealnie prosty.
Aby wyregulować przerzutki tylne, niezbędna będzie śruba baryłkowa. Jest ona umieszczona w okolicy przerzutki, na pancerzu lub też niedaleko odpowiedniej manetki. Aby wyregulować tylną przerzutkę w rowerze, należy kręcić śrubką w prawo lub w lewo. W pierwszym przypadku linka będzie naciągana, w lewo - luzowana. W trakcie takiej pracy, należy również zwrócić uwagę na wózek przerzutki. Jeśli znajduje się on po lewej stronie od właściwego położenia, śrubą należy kręcić w prawo.
Skąd jednak wiedzieć, w jaki sposób ustawiać linkę, by przerzutka działała prawidłowo? Otóż jeśli łańcuch wskakuje na swoje miejsce z odczuwalnym opóźnieniem po wrzuceniu lżejszego biegu oznacza to, że linka jest za luźna. Aby wyregulować śrubę, należy przekręcić ją w lewo o ćwierć obrotu. Regulować przerzutkę należy do momentu, aż zacznie ona działać po jednym kliknięciu.
Inaczej należy działać, jeśli problem pojawia się, gdy zrzucamy łańcuch na mniejszą koronkę. W takiej sytuacji konieczne będzie poluzowanie śruby. Dzięki takim działaniom, zmiana przerzutki nie powinna stanowić najmniejszego problemu. Przy pomocy obu sposobów można również regulować przerzutki samodzielnie.
Regulacja przedniej przerzutki - jak wyregulować przerzutki przednie?
Zanim przystąpisz do regulacji sprawdź koniecznie, czy przerzutka jest dobrze zamocowana tzn. jej prowadnica znajduje się 1-3 mm nad tarczą. Regulacja jest potrzebna również wówczas, gdy problem dotyczy zmiany przełożeń na przednich zębatkach.
Regulacja przedniej zębatki jest trudniejsza niż tylnej. Na początku warto sprawdzić zakres pracy przerzutki i napięcie linki. Linkę przedniej przerzutki należy również wyregulować, podobnie jak w przypadku problemu z przełożeniami na tylnych zębatkach. Tutaj również znaleźć można dwie śruby wychyleń: pierwsza to H, (dużej tarczy), druga to natomiast L (małej tarczy).
Bardzo często, by wyregulować przerzutkę przednią, konieczne będzie również ręczne naciągnięcie linki. Można to zrobić, odkręcając śrubę imbusową w przedniej przerzutce. Aby to zrobić skutecznie należy pamiętać, że manetka powinna wskazywać 1, a łańcuch musi znajdować się na najmniejszej tarczy. Tylko najmniejsza zębatka umożliwia bowiem sprawne wykonanie tego zadania.
Również tutaj trzeba sprawdzić zakres pracy w skrajnych przełożeniach. Jeśli łańcuch spada poza małą tarczę, należy odpowiednio dokręcić śrubkę L. Jeśli po takim działaniu, łańcuch nie wróci na śrubę H, należy ją przekręcić o ćwierć obrotu. Aby skutecznie wykonywać działania, związane z regulacją przerzutek w rowerze, przyda się klucz nimbusowy, w który warto zaopatrzyć się jeszcze przed rozpoczęciem pracy.
Jestem pełen/a podziwu dla twojego stylu pisania. Przyjemnie się czytało ten wpis od początku do końca.
Dowiedziałem się tyle nowych rzeczy o regulacji przerzutki! Teraz mogę samodzielnie zadbać o swojego roweru i cieszyć się jeszcze lepszą jazdą. Świetny artykuł!
Kto by pomyślał, że wyregulowanie przerzutki jest tak proste! Teraz mogę dostosować ją do swoich preferencji i cieszyć się idealnymi zmianami biegów. Dzięki za te cenne informacje!
To jest naprawdę przydatne! Teraz, gdy mam problem z przerzutką, wiem, jak ją wyregulować i uniknąć zbędnych napraw. Dzięki za te proste instrukcje!
Dzięki tym wskazówkom, teraz mogę samodzielnie wyregulować przerzutkę w moim rowerze i cieszyć się płynną jazdą. Super poradnik!
Wyregulowanie przerzutki brzmiało dla mnie jak czarna magia, ale teraz, dzięki temu artykułowi, mam pewność, że mogę to zrobić samodzielnie. Dzięki za te cenne wskazówki!
Teraz, gdy wiem, jak wyregulować przerzutkę, czuję się bardziej pewnie na swoim rowerze. Dzięki temu poradnikowi, mogę cieszyć się płynnymi zmianami biegów. Dzięki!
Dzięki za te wskazówki! Teraz, gdy mam problem z przerzutką, nie muszę od razu biegać do warsztatu. Mogę samodzielnie spróbować ją wyregulować. Super artykuł!
Fantastyczny poradnik! Teraz, gdy mam problemy z przerzutką, mogę samodzielnie zająć się jej regulacją. To proste, jak się okazało! Dzięki za te kreatywne wskazówki!
Wiedza o regulacji przerzutki to nieoceniona umiejętność dla każdego rowerzysty. Teraz, gdy wiem, jak to zrobić, czuję się pewniejszy na drodze. Dzięki za te proste instrukcje!
Uwielbiam samodzielnie naprawiać swój rower, a teraz mam kolejną umiejętność – regulację przerzutki. Dzięki temu artykułowi, jestem jeszcze bardziej niezależny! Świetne!